Followers

Saturday, May 26, 2012

TIPS SEJARAH STPM



TIPS STPM
TEKNIK MENGULANG KAJI DAN STRATEGI MENJAWAB STPM SEJARAH YANG BERKESAN
Format Peperiksaan Sejarah 1 & 2
KERTAS 1
Bahagian A (Tamadun Dunia) Jawab 2 soalan
Bahagian B ( Tamadun Islam ) Jawab 2 soalan
KERTAS 2
Bahagian A ( Sejarah Malaysia ) Jawab 2 soalan
Bahagian B ( Asia Tenggara, Asia Selatan & Asia Timur )
Calon-calon perlu menjawab dua soalan sahaja daripada setiap bahagian, bermakna empat soalan yang perlu dijawab dalam setiap kertas.
TAJUK - TAJUK PENTING. KERTAS 1
Bahagian : A
1.Manusia & Masyarakat
2.Pemerintahan & Pentadbiran
3.Ketahanan & Pertahanan
4.Pendidikan
Bahagian : B
1. Manusia & Masyarakat
2. Pemerintahan & Pentadbiran
3. Ketahanan & Pertahanan
4.Sistem Ekonomi
5. Pendidikan
TAJUK - TAJUK PENTING KERTAS 2
Bahagian A & Bahagian B
1.Masyarakat tempatan
2.Tranformasi masyarakat
3. Nasionalisme dan pembentukan masyarakat
MEMBACA BAHAN
Ada dua peringkat pembacaan
Peringkat pertama:
Meneliti dan menganalisis fakta
Peringkat kedua:
Menentukan kesahihan & Menambah fakta baru
NOTA RINGKAS.
Menulis nota ringkas Dengan menggunakan bahasa yang
mudah difahami dan boleh dibawa ke mana-mana serta memudahkan untuk mengingati fakta
ANALISIS SOALAN - SOALAN

  • Membuat analisis soalan tahun lepas
  • Mengkaji soalan yang pernah keluar
  • Tentukan tajuk yang penting & berikan penumpuan terhadap tajuk penting.
  • Menguji pengetahuan
  • Menguji kefahaman
  • Kebolehan & aplikasi.
  • Mensintisis
  • Menilai
  • Memfokuskan satu perkara dengan lebih khusus
  • Memberi hujah dengan lebih terperinci
  • Bincangan
  • Kepentingan Zaman Neolitik kepada perkembangan tamadun manusia
  • Memfokuskan kepada sesuatu perkara sahaja tetapi dilihat dari pelbagai aspek
  • Memerlukan kretiviti yang tinggi bagi menghurai & mentafsir
  • Huraikan
  • pengaruh pendidikan islam di timur tengah terhadap sistem pendidikan di tanah melayu
  • Menyatakan padangan tentang sesuatu pekara.
  • Memberi penilai kepada soalan yang diajukan .
  • Sejauh manakah
  • penghijaran Nabi Muhammad ke Madinah telah membawa kejayaan yang besar kepada perkembangan islam.
  • Nilaikan
  • kepentingan penjelajahan dan penemuan Christopher Columbus dan Vasco Da Gama kepada perkembangan ekonomi
  • Dengan merujuk
  • Empayar Maurya di India dan Empayar Islam di Arab, jelaskan kedua-dua pemerintahan mempertahankan empayar masing-masing
  • Membuat Penilaian Dengan Memberikan Hujah Terhadap Sesuatu Perkara.
  • Menyatakan Sesuatu Sebab Atau Perkara.
  • Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Istilah Ummah? Nyatakan Langkah - Langkah Yang Diambil Oleh Nabi Muhammad Untuk Menyatukan Ummah Di Madinah.
  • Membuat perbandingan antara dua atau lebih perkara.
  • Contoh:
  • Bandingkan peranan agama
  • dalam proses memperkukuhkan atas kekuatan pemerintah islam antara kesultanan melayu Melaka dengan zaman Khulafa Ar-Rashidin
  • Menyatakan pendirian terhadap sesuatu pertanyaan sama ada bersetuju atau sebaliknya.
  • Contoh:
  • Bersetujukan Anda
  • Bahawa Piagam Madinah Telah Membentuk Perpaduan Dikalangan Umat Madinah
  • Setiap jawapan hendaklah mengandungi tokoh, tahun, peristiwa dan tempat.
  • Nama tokoh, tahun, peristiwa dan tempat hendaklah betul.
  • Jika tidak mengingati tahun, boleh ditulis menggunakan abad : 1870-an
  • Jangan jawap dalam bentuk point form .
  • Jawapan point form tidak dapat berdiri sendiri
  • Sekiranya masa tidak mencukupi tulis jawapan secara ringkas dan kasar
  • Zaman pra – sejarah dikatakan wujud sejak pada tahun 5000 sm. Zaman pra sejarah dikatakan zaman permulaan manusia hidup atau mendiami kawasan dunia. Masyarakat pra sejarah awal dikatan wujud pada 500,000 sm hingga 30, 000 sm yang dikenali sebagai zaman Paleolitik dan Neolitik. Manakala zaman pra sejarah awal pula dikatakan wujud pada 7000 – 3000 sm yang dikenali sebagai zaman Neolitik. Ahli kaji purba dapat membezakan masyarakat pra sejarah melalui pelbagai kaedah atau cara.
  • Bahagian Yang Paling Penting.
  • Isi-isi Diatur Mengikut Perenggan.
  • Huraian Fakta Tertakluk Kepada Persoalan Pokok.
  • Huraian Fakta Dalam Isi Tertakluk Kepada:
  • Pokok Persoalan.
  • Kehendak Soalan.
  • Jangka Masa
  • Tidak tepat atau kena dalam memilih soalan yang susah atau sukar difahami
  • Pendahuluan yang tidak menentu dan panjang berjela-jela
  • Fakta yang dikemukan tidak tepat

MEMBUAT LATIHAN.
Latihan hendaklah mengikut format yang sebenar.
Latihan begini membantu pemahaman penulisan dan bentuk tulisan calon.
Calon akan mempunyai kemahiran
Sesuatu kertas peperiksaan akan merangkumi aras semua kesukaran iaitu:
Galurkan
Calon perlu mengingatkan peristiwa dengan mengingati peristiwa dengan mengaitkan persoalan apa, di mana, bila, dan sebagainya
Contoh:
Bentuk Pentadbiran & Pemerintahan Negara Islam Terbahagi Dua, Kerajaan Pusat Dan Wilayah. Galurkan Perbezaan Antara Dua Kerajaan Tersebut.
Bincangkan.
Contoh:
Huraikan, jelaskan, perihalkan & analisiskan
Contoh:
Jelaskan ciri-ciri utama masyarakat bertamadun dengan merujuk kepada tamadun-tamadun awal seperti mesopotamia, mesir, hwang ho &mohenja daro-harappa.
Sejauh manakah, nilaikan & bagaimanakah...
Contoh:
Apakah
Contoh;
Bandingkan
Bersetujukan , apakah pendapat & adakah anda bersetuju
LANGKAH – LANGKAH MENJAWAB SOALAN
LANGKAH PERTAMA
Lihat muka pertama kertas soalan dengan baik dan baca arahan soalan dengan teliti dan cermat.
Perhatikan apa yang tercatat di muka hadapan.
LANGKAH KE-2
Baca soalan setiap bahagian dengan cermat dan fahamkan persoalan yang dikemukakan soalan tersebut
LANGKAH KE-3
Tandakan soalan yang hendak dijawab mengikut arahan soalan
LANGKAH KE-4
Baca soalan sekali lagi. Fahamkan bentuk soalan dan persoalannya dengan cermat supaya dapat menjawab mengikut apa yang dikenendaki
LANGKAH KELIMA
Soalan tidak Perlu Disalin Pada Kertas Jawapan. Apa Yang Penting Ialah Tandakan Bahagian Dan Nombor Soalan Yang Dijawab Itu Pada Setiap Kertas Jawapan
LANGKAH KEENAM
Jawab soalan yang mudah dahulu diikuti soalan yang berikutnya.
Bahagikan masa yang sama panjang mengikut soalan Termasuk masa yang digunakan untuk membaca arahan.
LANGKAH KETUJUH
Merangka jawapan sebelum menjawab atau fakta disusun rapi dan tidak terkeluar dari kehendak soalan.
LANGKAH KE-8
Jawapan Hendaklah Terang Serta Mudah Difahami Oleh Pemeriksa.
LANGKAH KE-9
Jawapan hendaklah berkaitan dan tidak berulang fakta.
Panjang pendek jawapan lebih kurang 40 minit.
LANGKAH KE-10
Dalamjawapan gunakan nas-nas, petikan pendapat ahli sejarah, nukilan, contoh-contoh yang berhubungkait dan berkaitan dengan persoalan dalam soalan.
LANGKAH KE-11
Gunakan bahasa yang baik, ayat yang tidak berulang dan tidak tergantung, huraian tepat dan padat dengan menggunakan istilah sejarah yang tepat
LANGKAH KE-12
LANGKAH KE-13
LANGKAH KE-14
Jawab empat soalan sahaja seperti yang dikehendaki format.
Format
Jawapan
Bahagian
Pendahuluan
Bahagian
Isi
Bahagian
Penutup
BAHAGIAN PENDAHULUAN
Memberi gambaran tentang latarbelakang tajuk soalan atau gambaran umum berkenaan tajuk soalan. Jangan buat pendahuluan terlalu panjang.
CONTOH PENDAHULUAN
BAHAGIAN ISI
CONTOH KAWAPAN YANG TERLALU UMUM
CONTOH SOALAN
Dengan memberi contoh tamadun awal manusia, bincangkan tujuan dan sebab paerkembangan institusi pendidikan formal:
Persoalan pokok : Instituisi pendidikan formal.
Bentuk soalan : Perbincangan.
Jangka waktu : Selepas tamadun awal manusia.
Dalam Perkembangan Tamadun Manusia Terdapat Pelbagai Objektif Yang Menggariskan Pembentukan Institusi Pendidikan Yang Formal Seperti Tempat Ibdat, Rumah, Guru, Sekolah, Kolej Dan Universiti Untuk Tujuan Pengajaran Dan Pembelajaran. Bincangkan Objektif – Objektif Tersebut Dengan Memberikan Contoh – Contoh Daripada Tamadun Awal.
Kenyataan soalan
Kehendak soalan
Pokoksoalan
Ruang masa
Nilaikan sumbangan Marco Polo dan Ibnu Khaldun kepada perkembangan tamadun manusia
Ruang masa
Huraikan perkembangan Instituisi Wazir dari zaman rasullah hingga zaman kerajaan Abbasiyah .
Persoalan pokok : Instituisi Wazir.
Bentuk soalan : Huraian.
Jangka masa : Zaman Nabi Muhammadhingga kejatuhan kerajaan Abbasiyah .
Rumusan atau resolusi yang
konkrit berkenaan dengan
fakta yang diberikan
calon boleh memberi
pandangan. Penutup tidak perlu panjang lebar. Hanya satu perenggan sahaja.
Kelemahan & kesilapan calon

No comments:

Post a Comment