Kualiti-Kualiti &
Jati Diri Pelajar Cemerlang
Oleh Taidin Suhaimin
Oleh Taidin Suhaimin
Petikan
Kata-Kata Motivasi Belajar
|
"Kemahiran
belajar disertai dengan motivasi belajar yang tinggi telah
terbukti boleh meningkatkan pencapaian pelajar dalam peperiksaan."
-
(Gall & Rakan-Rakan,
Tools for Learning ).
|
Pengenalan
Artikel ini memaparkan 9
sifat, ciri-ciri serta jati diri (keperibadian atau identiti diri)
pelajar cemerlang yang diadun berdasarkan Abjad ABCDEFGHI, agar lebih
mudah pelajar terapkan dalam diri dan sanubari.
Pelajar Cemerlang
Pelajar yang cemerlang bukan
sahaja handal dalam akademik tetapi juga hebat akhlak serta
kelakuannya. Mencapai keputusan cemerlang dalam akademik tanpa jati
diri atau keperibadian cemerlang, belum cukup untuk membolehkan
seseorang pelajar itu dianggap sebagai cemerlang. Kedua-dua kualiti
utama tersebut mesti ada pada pelajar cemerlang.
Kualiti-kualiti
pelajar cemerlang yang dimaksudkan adalah seperti berikut:
Amanah
Pelajar yang cemerlang boleh
dipercayai, jujur dan ikhlas dalam segala tindakannya. Ia sentiasa
bercakap benar, tidak bohong, tidak menipu, tidak mencuri atau tidak
mengambil hak orang lain. Ia juga sedar bahawa segala perbuatannya
adalah sentiasa diperhatikan oleh Allah S.W.T./ Tuhan yang maha Esa.
Bijak
Pelajar yang cemerlang bijak
mengurus diri, menggunakan masa, serta sumber-sumber di
sekelilingnya. Ia menggunakan masa hidupnya dengan sebaik-baiknya;
melakukan hanya yang baik dan menjauhi perkara-perkara yang ditegah.
Pelajar yang cemerlang juga sentiasa berusaha memperbaiki dirinya. Ia
cenderung melakukan serta mempelajari perkara-perkara yang
mendatangkan faedah.
Cergas
Pelajar yang cemerlang
sentiasa menjaga kesihatan fizikal, minda dan emosi diri. Ianya juga
menjaga pemakanan serta membuat latihan jasmani. Kebijaksanaannya
dalam mengurus diri serta kecenderungan melakukan hanya
aktiviti-aktiviti yang berfaedah membuatkan dirinya lebih
berdisiplin, sihat, dan cergas. Ini juga menyebabkannya lebih tangkas
dan aktif dalam aktiviti-aktiviti yang diceburinya.
Dedikasi
Pelajar yang cemerlang amat
rajin, bersemangat tinggi serta komited dalam melaksanakan segala
tugas dan tanggungjawabnya. Apa juga tugasannya, akan dilakukan
dengan sepenuh hati. Pelajar yang cemerlang akan melakukan dengan
penuh tanggungjawab dan iltizam apa juga perkara yang harus
dilaksanakan ke arah dan untuk mencapai hasil yang terbaik.
Elok
Pelajar yang cemerlang baik
dari segi penampilan diri, tuturkata dan perbuatan. Ia mempunyai
perwatakan yang ceria, yakin dan senang didampingi. Ianya juga
menjauhi diri daripada perbuatan maksiat. Ianya sedar bahawa mereka
yang bergelumang dengan maksiat mempunyai jiwa yang resah. Hidup juga
tidak diberkati Tuhan.
Pelajar yang cemerlang menjadi
contoh kepada pelajar yang lain, baik dari segi gerak-gerinya,
fikiran dan percakapannya serta tindakan-tindakannya. Keelokan
peribadinya disanjung baik oleh orang lain termasuk guru-guru,
ibu-bapa serta keluarganya.
Faham
Pelajar yang cemerlang lebih
banyak mendengar daripada bercakap. Sikapnya yang demikian,
menyebabkan ia lebih banyak berfikir, menganalisa dan mengetahui
sesuatu isu sebelum ianya memberi maklumbalas. Ingatannya juga kuat
kerana ia mempunyai kualiti yang ingin benar-benar memahami apa yang
didengar, dibaca, dilihat atau yang dipelajarinya.
Gigih
Pelajar yang cemerlang
sentiasa melakukan kerjanya dengan penuh minat dan tekun. Ia seronok
belajar setiap mata pelajaran. Ianya juga pandai dan mudah
menyesuaikan diri dengan semua guru yang mengajarnya.
Hasrat
Pelajar yang cemerlang
sentiasa menyimpan pada hati kecilnya suatu hasrat untuk menjadi
manusia yang sangat berguna dan berjaya. Hasratnya untuk mencapai
cita-cita atau impiannya itu memberikan suntikan motivasi kepadanya
berusaha lebih bersungguh-sungguh untuk mencapai kejayaan dalam
kehidupannya.
Iman
Pelajar yang cemerlang
sentiasa taat kepada perintah Allah S.W.T./Tuhan dan berusaha
mencapai kejayaan selaras dengan tuntutan agama iaitu mengamalkan apa
yang disuruh dan menjauhkan apa sahaja yang dilarang. Ia juga
mentaati ibubapa, pemimpin-pemimpin, guru-guru, undang-undang negara
serta segala peraturan dan amalan yang harus diikuti.
Teknik-Teknik
Mengulangkaji Pelajaran
Oleh Taidin Suhaimin
Oleh Taidin Suhaimin
Petikan Kata-Kata
Motivasi Belajar :
|
"Kemahiran belajar disertai dengan motivasi belajar yang tinggi telah terbukti boleh meningkatkan pencapaian pelajar dalam peperiksaan." - (Gall & Rakan-Rakan, Tools for Learning). |
Pengenalan
Artikel ini menjelaskan
pengertian dan kepentingan mengulangkaji pelajaran serta bagaimana
dan bila ulangkaji harus dimulakan.
Pengertian
Mengulangkaji
Mengulangkaji adalah suatu
proses mempelajari atau menyemak semula dengan tujuan memahami dan
mengingat semua maklumat serta fakta dari nota-nota ringkas
bahan-bahan pelajaran yang telah anda pelajari sebelum ini. Ia
bukannya bertujuan mendapatkan maklumat-maklumat baru.
BAGAIMANA
MENGULANGKAJI?
Antara perkara-perkara yang
anda harus lakukan dalam proses mengulangkaji adalah:
- Membaca dan menyemak nota-nota bahan-bahan pelajaran sambil melengkapkan yang kurang. Ini akan memantapkan kefahaman dan ingatan anda terhadap subjek berkenaan.
- Membaca buku teks. Tujuannya untuk memastikan anda benar-benar faham setiap prinsip, isu dan fakta yang dimuatkan.
- Menjawab soalan-soalan latihan atau kerja rumah yang guru berikan. Ini akan membolehkan anda menguji kebolehan anda menjawab soalan yang sama dalam peperiksaan.
- Mengkaji contoh-contoh jawapan peperiksaan tahun lepas bersama skima jawapan. Ini akan membolehkan anda membiasakan diri menjawab soalan-soalan peperiksaan dengan lebih yakin dan pantas.
- Menjawab soalan-soalan yang berbentuk objektif. Ini akan membolehkan mengetahui soalan-soalan yang anda sudah tahu menjawabnya dan soalan-soalan yang mengelirukan agar semasa peperiksaan jika soalan yang sama keluar, anda akan dapat menjawab dengan yakin.
- Bersoal jawab bersama-sama rakan. Selain ini membolehkan anda mengenalpasti sama ada anda sudah cukup bersedia atau tidak menghadapi peperiksaan, pada masa yang sama, anda juga boleh mendapat penjelasan tentang bahagian-bahagian yang anda kurang faham dari rakan anda yang mungkin sudah menguasai bahan pelajaran itu.
Tempoh Mengulangkaji (Pecutan Akhir)
Adalah mustahil untuk
menyatakan dengan tepat jumlah masa yang perlu diperuntukkan untuk
mengulangkaji kerana kemampuan seseorang itu berbeza. Ada pakar yang
mengatakan bahawa masa mengulangkaji perlu dilakukan selama 3 bulan.
Ada pula yang berpendapat selepas peperiksaan percubaan kerana anda
telah menamatkan tempoh belajar bagi menghadapi peperiksaan
percubaan. Yang lain pula mengatakan selama 3 minggu. Ada juga yang
berpendapat mengulangkaji secara ringkas setiap minggu akan
menambahkan keyakinan seseorang itu menghadapi peperiksaan. Tetapi,
sebagai panduan, 6 hingga 8 minggu di saat terakhir peperiksaan
merupakan tempoh yang baik untuk memulakan proses mengulangkaji.
Namun, bagi pelajar yang lemah hendaklah proses mengulangkaji pecutan
akhir ini dibuat lebih awal daripada yang disarankan di atas.
Anda mungkin perlu membuat
ulangkaji beberapa kali sehinggalah anda benar-benar dapat menguasai
setiap mata pelajaran anda.
Merancang Program
Mengulangkaji
- Buat jadual ulangkaji yang seimbang bagi tiap-tiap mata pelajaran. Jadualkan juga masa berehat untuk mengurangkan ketegangan. Dalam mengulangkaji pelajaran, anda hendaklah berehat setiap 20 hingga 30 minit. Waktu rehat sekurang-kurangnya 5 minit.
- Tumpukan pada topik utama sahaja. Tanya guru anda untuk mendapatkan "hint" (bayangan) tentang topik yang mungkin akan disoal di dalam peperiksaan.
- Semak contoh-contoh soalan tahun-tahun yang lalu supaya anda dapat menjangka bentuk jawapan yang diperlukan.
- Ulangkaji dengan cermat setiap mata pelajaran .
- Sediakan nota-nota ringkas, terutamanya bagi topik yang dijangka akan keluar.
- Buat rangka jawapan topik-topik yang dijangka keluar berdasarkan soalan-soalan peperiksaan yang lepas.
- Latih diri anda menjawab soalan-soalan peperiksaan yang lepas mengikut waktu yang telah ditetapkan.
- Rujuk kepada guru apabila menghadapi masalah berhubung dengan pelajaran.
- Jangan sekali-kali ponteng kelas ketika hampir peperiksaan. Anda mungkin tertinggal tip-tip penting yang diberikan oleh guru atau pensyarah anda.
Pembahagian Mata
Pelajaran Dalam Mengulangkaji
Mata Pelajaran Yang
Anda Lemah
- Cuba sedaya upaya kuasai mata pelajaran ini. Jangan berputus asa.
- Banyakkan bertanya kepada guru atau rakan tentang mata pelajaran ini.
Mata Pelajaran Yang
Anda Kuat
- Jangan ambil mudah walaupun anda fikir sudah menguasainya.
- Beri masa yang secukupnya kepada pelajaran ini untuk memastikan kejayaan anda.
- Bila hampir hari peperiksaan, lebihkan lagi tumpuan anda kepada mata pelajaran seperti ini.
Menilai Keupayaan Anda
Anda haruslah menilai sejauh
mana anda dapat menjawab soalan-soalan peperiksaan.
Berikut ini dipaparkan
beberapa cara di mana anda boleh menilai serta memperbaiki keupayaan
anda menjawab soalan-soalan dalam peperiksaan.
1. Penilaian Dari
Ujian dan Latihan
Ujian / Peperiksaan yang
dijalankan dalam kelas merupakan satu bentuk penilaian terhadap
kefahaman dan keupayaan anda menjawab soalan-soalan peperiksaan yang
sebenar. Berdasarkan keputusan ujian / peperiksaan tersebut, anda
akan dapat mengetahui tahap penguasaan anda terhadap mata
pelajaran-mata pelajaran anda. Melalui keputusan ujian tersebut, anda
boleh memperbaiki segala kelemahan anda bagi menghadapi peperiksaan
yang sebenar dengan jayanya.
2. Penilaian Dari
Contoh Jawapan
Anda juga boleh menguji tahap
keupayaan anda dengan menjawab soalan-soalan contoh jawapan. Selepas
anda menjawab soalan contoh jawapan, bandingkan jawapan anda dengan
contoh jawapan. Kenalpasti di manakah kelemahan anda dan buat
pembaikan sewajarnya.
3. Penilaian Secara
Lisan
Contohnya, seorang pelajar
menyoal kawannya dan meminta beliau menghuraikan secara lisan
sehingga yang satu pihak lagi berpuas hati.
Mengatasi Kelemahan
Mencari Sebab
(Post-Mortem)
Anda perlu mengkaji kelemahan
anda setiap kali anda selesai menjawab soalan-soalan ujian. Setelah
anda selesai membuat latihan ujian, semak setiap jawapan yang anda
buat. Sekiranya jawapan anda salah, lakukan 'post-mortem'
(suatu proses mencari sebab kelemahan dan kekuatan). Setiap kesilapan
ada sebab-sebabnya dan ini merupakan perkara utama yang perlu anda
atasi.
Sebab-sebab kesalahan
berlaku:
Anda Tidak tahu -
Ini bermakna persediaan anda belum mencukupi. Penyelesaian:
Peruntukkan masa yang sewajarnya
untuk anda menguasai tajuk-tajuk tersebut.
Anda Tidak faham -
Anda baca tetapi tidak faham.
Penyelesaian:
Minta bantuan. Bertanyalah kepada guru atau rakan anda.
Anda Keliru
– Anda tidak dapat memahami dengan jelas apa yang anda ingin
pelajari atau fahami. Penyelesaian:
Tanyakan guru tentang bentuk soalan yang mengelirukan anda. Minta
penjelasan dari guru sebelum hari peperiksaan agar kesilapan yang
sama tidak berulang.
Anda Lupa
- Ini disebabkan anda kurang mengulangi atau mengulangkaji apa yang
telah anda pelajari.
Penyelesaian: Kerapkan ulangkaji.
Penyelesaian: Kerapkan ulangkaji.
Anda Cuai –
Anda tidak teliti semasa membaca soalan. Penyelesaian:
Pastikan anda mengikuti langkah-langkah penting dalam Strategi
Menjawab Soalan. Pastikan anda benar-benar sudah memahami kehendak
soalan sebelum menjawab.
Umumnya, kelemahan-kelemahan
anda boleh diatasi dengan:
- Segera / selalu bertanya kepada guru/rakan tentang masalah anda dalam pelajaran.
- Mendapatkan jawapan-jawapan yang betul bagi jawapan yang salah.
- Mengulangkaji dan membaca nota-nota anda dengan kerapkali.
No comments:
Post a Comment